lördag 12 juli 2008

Kate & Anna McGarrigle - Kate & Anna McGarrigle

Jag vet. Jag sa att jag aldrig skulle skriva om Martha Wainwrights mamma och moster, men sen läste jag en intervju där Martha pratade om sin mammas sång Go Leave, och då kunde jag inte låta bli att lyssna.

Sången kommer från det självbetitlade albumet från 1975. Den kändaste sången därifrån är Heart Like a Wheel, som senare tolkats av Linda Ronstadt och The Corrs (!). Läser man texten blir det uppenbart hur mycket Rufus och Martha inspirerats av sin barndoms sånger.

And it's only love, and it's only love / That can wreck a human being and turn him inside out går refrängen, och det kunde lika gärna ha varit Martha som skrivit det. Det är enkelt, på gränsen till den hemmagjorda poesi man ser i dagstidningarnas insändarsidor för ungdom. Ändå blir det aldrig just så enkelt. Det är som en trubbig kniv som ändå lyckas träffa nerven varje gång. Det är komiskt att jag först trodde att det skulle vara samma sång som Paul McCartneys Let Me Roll It, där texten hurtigt går I can’t tell you how I feel / My heart is like a wheel / Let me roll it / Let me roll it to you.

I Heart Like a Wheel sjunger systrarna i versen: Some say a heart is just like a wheel / When you bend it, you can't mend it , och det är nog bara ett hjärta av sten som inte känner igen sig. (Jag tänker tacksamt på hjulen i min cykel som blev böjda under en trettonhelg, men som gick att räta ut. Deta kostade bara strax över 100 kronor och var klart på några dagar) Systrarna sjunger vackert i stämmor, och har man hört Joan Baez och tidiga Joni Mitchell kan man tänka sig ungefär hur det låter.
Go Leave då? Jo, här sjunger kate ensam med gitarr. Och även om texten i Heart Like a Wheel är sorglig, kommer stämningen i sången aldrig i närheten av den totala smärta som finns i Go Leave. I intervjun sa Martha att man kan höra tårar falla på gitarren, och när jag lyssnar noga och med hörlurar tror jag att hon menade det bokstavligt. Mot slutet drar Kate nästan efter andan som för att kväva gråten. Jag får nog återge texten i sin helhet:


Go, leave
She's better than me
Or at least she is stronger
She will make it last longer
That's nice for you

Go, leave
Don't come back
No more am I for the taking
But I can't say that my heart's not aching
It's breaking in two

I remember days when we laughed a lot
Those that weren't so good I soon forgot
We could sit and talk till words
Were coming out our ears
Not just for days or weeks or months
But it's been years
Now here they come
Here they come here come my tears

So go, leave
You said goodbye
But could it be that you are stalling
Hearts have a way of calling
When they've been true

Jag är förvånad att det inte gjorts mängder med covers på den.

Inga kommentarer: