lördag 19 juli 2008

In Rainbows - Radiohead

Nu har jag flyttat massor av gamla inlägg. Dags att skriva något nytt. Jag märker upp nya inlägg med etiketten "nytt" så de blir lätta att hitta.


Jag har nog alltid tyckt att Radiohead verkar vara lite min stil. En feminin manlig röst, sorgligt, dramatiskt och experimentellt. Men min snobbiga sida ville inte falla pladask för något som precis alla verkar tycka är deras privata favorit.

OK Computer blev framröstad till bästa skivan någonsin i en stor musiktidning för några år sedan och Radiohead nämns bland jättar som U2 och Rolling Stones.

Och trots att de är så relativt svårtillgängliga och inte har gjort en radiovänlig melodi på åratal så är de liksom kända och populära och omtalade hela tiden. Radiohead är lite av ett mysterium helt enkelt.

Och In Rainbows har bara någon enstaka någotsånär trallvänlig sång medan resten är mer som ett konstfullt ljudkollage med udda låtlängder.

Och det är faktiskt ganska ljuvligt. Min snobbiga sida får tänka bort bandets popularitet och låtsas att detta är något högst privat som jag upptäckt genom en slump genom en udda länk i en udda blogg. Kanske är det så alla känner?

Inga kommentarer: